شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۲۹۱
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۵ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با تهیه کننده مجموعه پویانمایی« شکرستان »

دیباچه-زهرافرود: "شکرستان" از انیمیشن‌های معروف و شاخصی به شمار می‌رود که از نوروز سال ۸۷ با ورودش به تلویزیون لحظات شیرین و شادی را خلق کرد. این انیمیشن از همان ابتدا با روایت داستان‌هایش از سوی زنده یاد "مرتضی احمدی" و شخصیت‌های طناز خود از جمله بهلول، ننه قمر، خواجه فرزان، خواجه الماس و قاضی و... توانست ارتباط خوبی را با مخاطب کودک، نوجوان و بزرگسال برقرار نماید. 

دغدغه حفظ محیط زیست و بحران کم آبی، به شکرستان رسید! 

سری جدید شکرستان که با روایت "رضا بابک" از هنرمندان پیشکسوت عرصه بازیگری روی آنتن شبکه اول سیما خواهد رفت کوشیده تا با روایت قصه در بطن شهر خیالی خود این بار موضوع توجه به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف آب را دستمایه ماجراهای خود قرار دهد. در این باره با "مسعود صفوی" تهیه کننده این انیمیشن پر مخاطب گفتگویی صورت گرفته که می‌خوانید :

"سیدمسعود صفوی "تهیه کننده شکرستان به خبرنگار  دیباچه گفت: هر سری از شکرستان با قرار دادن یک موضوع به عنوان محور اصلی، مسیر تولید و پخش خود را آغاز و پشت سر می گذارد؛ اگر چه مبحث خانواده همیشه از اولویت های اصلی شکرستان بوده اما در کنار آن به مقوله های دیگری همچون محیط زیست یا روابط اجتماعی و ...پرداخته ایم ولی در سری جدید محور اصلی این مجموعه حول محور محیط زیست، آب و صرف جویی در آب است و پایه های فیلمنامه بیشتر بر مبنای این موضوع ها پی ریزی شده است.

صفوی بیان کرد: مبنای تغییرات در شکرستان معمولا بر اساس موضوع و محتوای داستان ها شکل می گیرد؛ به طور مثال وقتی قرار است درباره موضوعاتی چون فناوری و یا کسب و کار صحبت شود، نویسندگان فیلمنامه، قلم، ذهنیت و تمرکز خود را صرفا به سوی این مباحث متمرکز می کنند که در اینصورت ناخوداگاه شخصیت های جدید، فضاهای جدید و خانواده های جدید ذهن نویسنده ها را درگیر می کنند به گونه ای که او مجبور به استفاده  از آن‌ها می شود. البته گاهی نیاز است تا شخصیت های قدیمی با پردازش جدید در فضاهای مختلف بکار گرفته شوند؛ به طور کل باید گفتت اصولا تغییرات در شکرستان حول محور موضوع می چرخد .

دغدغه حفظ محیط زیست و بحران کم آبی، به شکرستان رسید! 

او افزود: در هر فصل از شکرستان کوشیدیم تا بر اساس محتوا و موضوع مجموعه، کاراکترهای جدیدی را اضافه کنیم و شخصیت های قدیمی را نیز با یک پردازش و طراحی جدید در ساختار و موازی نمودن آنها با حال و فضاهای جدید دوباره وارد کار کنیم؛  به طور کل از آنجا که قصه های شکرستان دارای فضا و طراحی های خاصی هستند، از این رو فیلمنامه نویسان دستشان برای نگارش و پردازش ماجراهای مختلف و متنوع باز است و از محدودیت های خاصی برخوردار نیستند و به تناسب همین امر،کاراکترهای جدیدی وارد کار می شوند. مثلا در دو سه فصل اخیر نزدیک به ۵ یا ۶ کاراکتر به این مجموعه اضافه شدند.  

تهیه کننده شکرستان تصریح کرد: شکرستان چون برنامه ای قدیمی محسوب می شود که سالیان زیادی است از شبکه های مختلف سیما به روی آنتن می رود، مورد اقبال مخاطبین کودک، نوجوان و حتی بزرگسال قرار گرفته و بنا به فرهنگ ،قصه های جذاب و روایت شیرینی که دارد اصولا مخاطبان بسیاری را با خود همراه نموده است البته ناگفته نماند که نوع فضا و طراحی های مینیاتوری خاص و بازی عروسک های خیمه شب بازی توأم با قصه گویی های شیرین برجذابیت های اين مجموعه افزوده، به گونه ای که در این چند سال اخیر چه به لحاظ آمار تلویزیونی و چه از لحاظ میزان تماشا در تلوبیون در زمره برنامه های پر بیننده و شاخص قرار گرفته است.

دغدغه حفظ محیط زیست و بحران کم آبی، به شکرستان رسید! 

گفتنی است داستان های سری جدید شکرستان که به کارگردانی عباس جلالی یکتا با تکنیک دو بعدی به تولید رسیده، در یک شهر قدیمی و خیالی رقم می خورند و هر قسمت دارای داستان های مجزایی است که با صدای رضا بابک روایت می شوند. همچنین بهلول، پادشاه و وزیر،قاضی، اسکندر، ننه قمر، خواجه فرزان، خواجه اقبال، بزو و صمد از جمله شخصیت‌های آن هستند.

لازم بذکر است شکرستان تاکنون علاوه بر پخش از شبکه پویا، کودک و آی  فیلم از سایر شبکه های دیگر نیز روی آنتن رفته و اینبار سری جدید آن از شبکه اول سیما پخش می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳